Το branding είναι μια άσκηση αυτογνωσίας
- Sotiris Spyrakopoulos
- 22 Οκτ 2024
- διαβάστηκε 2 λεπτά
Το brand είναι αθροιστικά δύο πράγματα:
α. Το σύνολο των στοιχείων (οπτικά, ακουστικά, φυσικά, εννοιολογικά) που ξεχωρίζουν ένα προϊόν/υπηρεσία/εταιρεία/πρόσωπο (στο εξής «Π/Υ/Ε/Π»).
KAI
β. H εικόνα, η γνώση/άποψη/γνώμη/εντύπωση που επικρατεί στο κοινό για το Π/Υ/Ε/Π.
Αν λείπει το πρώτο από τα παραπάνω, τότε δεν μπορεί να υπάρχει το δεύτερο. Δηλαδή, δεν μπορεί να υπάρχει “εικόνα” για κάτι, αν δεν υπάρχει ο φορέας της εικόνας.
Αν υπάρχει το πρώτο και λείπει το δεύτερο, τότε δεν έχουμε brand. Έχουμε απλά όνομα και λογότυπο, που όμως δεν σημαίνουν και τίποτα στο μυαλό και την καρδιά του κοινού.
Το brand δεν είναι η εικόνα που έχουμε, ούτε καν η εικόνα που επιθυμούμε να περάσουμε, εμείς οι διαχειριστές του brand, για το Π/Υ/Ε/Π μας.
Το brand είναι το σύνολο της εικόνας που έχει σχηματίσει και θυμάται το κοινό για το Π/Υ/Ε/Π. Και συμπεριλαμβάνει απαραίτητα και τα δύο στοιχεία παραπάνω, δηλαδή τόσο τα διακριτικά στοιχεία/σύμβολα, όσο και το γνωστικό και συναισθηματικό περιεχόμενο που συνδέεται με αυτά.

Branding, λοιπόν, είναι η στρατηγική και οι τακτικές που εφαρμόζουμε για να σχεδιάσουμε, να χτίσουμε, να υπηρετήσουμε και να ενισχύσουμε το brand.
Εδώ είναι το “ψωμί” της υπόθεσης.
α. Το πώς χτίζουμε ένα ισχυρό brand ή,
β. το πώς το τρέφουμε, το υπηρετούμε και το ενισχύουμε.
Πρώτα από όλα, είναι απαραίτητο να ξεκαθαρίσω τι από τα δύο καλούμαι να κάνω. Δεν είναι το ίδιο πράγμα!
Χτίζω ένα brand, όταν εφαρμόζω μια στρατηγική για να δημιουργήσω εξαρχής μια ξεχωριστή ταυτότητα για ένα Π/Υ/Ε/Π, η οποία είναι αναγνωρίσιμη και σημαίνει αυτά που επιθυμώ να σημαίνει για το κοινό.
Υπηρετώ κι ενισχύω ένα brand όταν αναπτύσσω στρατηγική και τακτικές, τέτοιες ώστε κάθε ενέργεια και σημείο επαφής με το κοινό να υπενθυμίζει και ενδυναμώνει την ταυτότητα και την εικόνα του brand.
Και στις δύο περιπτώσεις το branding είναι μια άσκηση αυτογνωσίας, πειθαρχίας και εκτελεστικής δεινότητας.
Εδώ ερχόμαστε στο πόσο καλά και ξεκάθαρα αντιλαμβανόμαστε τι σημαίνει, ή τι θέλουμε να σημαίνει, ένα brand στο νου του κοινού.
Το brand είναι μια προσωπικότητα.
Ως προσωπικότητα είναι γνωστή στον κόσμο με ένα όνομα, με τα εξωτερικά της χαρακτηριστικά, αλλά επίσης με το χαρακτήρα της, τις αξίες της, τη διάθεση και τα συναισθήματα που εμπνέει στους άλλους, τις ιδιαίτερες ικανότητες και τα δυνατά της σημεία, τις αδυναμίες της, τα πλεονεκτήματά της. Με βάση αυτά έχει τους ακόλουθούς της, έχει υποστηρικτές, φανατικούς φίλους κι εχθρούς, “κύκλο” θαυμαστών, ανταγωνιστές και συναγωνιστές, και βεβαίως, το πιο σημαντικό, αγοραστές/πελάτες.
Όλα αυτά θέλουν μέθοδο, χρόνο, εργασία και κόστος για να χτιστούν και το ίδιο για να συντηρηθούν και να ενισχυθούν.
Κυρίως όμως θέλουν, από εμάς τους διαχειριστές του brand, πολύ σημαντικές και αποκρυσταλλωμένες αποφάσεις για το “γιατί”, το “πώς” και το “ποιους” αφορά το brand και πως όλα αυτά ενσωματώνονται και εκδηλώνονται με συνέπεια σε κάθε “επαφή” του brand με το έξω κόσμο, με τέτοιο τρόπο ώστε να “φτιάχνει” ευχαριστημένους και πιστούς πελάτες και “φίλους”.
Comentarios